Home > Nieuws > Nieuws > Léon kopman Tour du Jour

Léon van der List is op dinsdag 22 juli te bewonderen in het televisieprogramma Tour du Jour. Het programma is live van 20.30 uur tot 22.00 uur op RTL7 en komt vanaf het Mariaplaats in Utrecht.

Tijdens de Kopmanrace strijdt de kopman van Fietsclub Voor de Wind, aangemoedigd door vijf Voor de Wind supporters tegen een renster van Kek! Arnhem.

Ze beklimmen samen de Tourmalet en diegene die in een uur de grootste afstand aflegt wint. De winnaar krijgt een bal in de Lotto ballenbak en speelt mee om de prijs van € 3000,- voor de vereniging. Die wordt in de laatste uitzending op zondag 27 juli bekendgemaakt.

Van der List, geboren in 1962 in Delft, kreeg al voor zijn eerste communie zijn eerste racefiets. “En met mijn nieuwe kleren aan maakte ik een eerste rondje tegen de zin in van mijn moeder. En wat gebeurt er? Onderuit en mijn broek stuk; ik in tranen en mijn moeder niet blij.”
“Later ben ik op waterpolo gegaan en ik deed dat heel fanatiek: 20 uur trainen in de week was heel normaal en daar zat bij mooi weer een rondje fietsen bij, bijvoorbeeld een Rondje Vlaardingen, Hoek van Holland, door de duinen naar Scheveningen en weer richting Delft na eerst Michael Boogerd uit het wiel te hebben gereden. Met waterpolo heb ik nog gespeeld tegen Robin van Galen (later de waterpolo-bondscoach die de dames in 2008 naar de Olympische titel leidde).”

“Zeventien jaar geleden ben ik verhuisd naar Niehove een dorpje vlak bij Groningen en daar heb ik een tijd niets aan sport gedaan. Maar het begon toch weer te kriebelen. En via Spinning op de sportschool ben ik weer gaan fietsen bij fietsclub voor de Wind. Het eerste jaar vloog voorbij. Leuke groep mensen om mij heen, nieuwe vrienden. De trainingsavonden waren leuk en al snel kreeg ik opmerkingen dat mijn trapfrequentie zo hoog was. Ze werden duizelig er van. Mijn antwoord was altijd: ‘Kijk maar naar Amstrong die heeft het van mij geleerd’.”
“Al snel fietste ik samen met de club in de Limburgse heuvels en later de bergen in, naar de Vogezen. Prachtig om het gevecht met de bergen aan te gaan. Een paar jaar later heb ik mijn eerste echte tourcols beklommen: de Aspin en de Tourmalet (met een trekkingbike, maar toch). Nu ben ik net terug van de Marmotte, een zware koers door de Alpen, vergelijkbaar met de Koninginnerit in de tour. Hier heb ik echt voor moeten trainen en het is me toch mooi gelukt met mijn 100 kilo.”

Met de Marmotte als training moet het mogelijk zijn om goed te presteren in Tour du Jour.
Wij wensen Léon heel veel succes!

Deel via

Reageer op dit bericht